ROZVÍJANIE GRAFOMOTORIKY U DETÍ PREDŠKOLSKÉHO VEKU
vložený: 30.04.2013 13:50, , čítaný: 4890x
Čo je grafomotorika?
Grafomotorika je súbor psychomotorických činností, ktoré sú vykonávané pri písaní a kreslení. Pri písaní je potrebné vykonávať účelné pohyby, ktoré sú založené na koordinácii oka a ruky. Pri vývoji grafomotoriky sa táto koordinácia zdokonaľuje a umožní dieťaťu spontánny grafický prejav a neskôr i písanie. Dieťa vidí svet okolo seba, dokáže uchopiť písacie náčinie a graficky svet stvárniť.
Dieťa má motiváciu zaznamenať významné zážitky a dojmy. Kvalita grafického prejavu sa zdokonaľuje a ruka sa pri činnosti uvoľňuje. Dieťa sa učí koncentrovať, aby dokázalo uskutočniť svoje zámery.
Grafomotorika limituje technickou kvalitu prejavu dieťaťa, vyvíja sa individuálne, avšak fyziologicky daným postupom. U detí rovnakého veku sa objavujú približne rovnaké znaky kresby, niekedy s individuálnymi zvláštnosťami, kde vývoj prebieha rýchlejšie alebo pomalšie.
Predpokladom úspešného osvojenia písania je, aby si dieťa vytvorilo správne držanie grafického materiálu. Správne držanie ceruzky je dôležité pre neskoršie plynulé písanie. Pri správnom úchope sa malíček ľahko dotýka papiera, ceruzku dieťa drží tromi prstami – ukazovák vedie pohyb ceruzky dolu, prostredník nahor a palec vedie pohyb ceruzky dopredu. Ceruzka je voľne položená na kožnej riase medzi palcom a ukazovákom. Medzi hrotom ceruzky a prstom by mali byť asi 2 cm. Ak dieťa drží ceruzku príliš nízko, je obmedzený pohyb prstov, ak ju drží vysoko, ceruzka sa veľmi ťažko ovláda.
Grafomotorický vývoj
1-2 roky
Pastelku drží v dlani, experimentuje, strieda ruky. Farbičku drží až kŕčovite , pohybuje celou rukou. Pohyb vychádza z ramena.
2-3 roky
Farbičku uchopuje už troma prstami , niekedy pridáva štvrtý prst na podoprenie. Učí sa kresliť na obmedzenú plochu papiera. Kreslí čiary zvislé a vodorovné. Dokáže už obkresliť kruh.
3-4 roky
Dokáže kresliť postavu, hlavonožce. Kreslí kruhy, štvorce, trojuholník, ale nedokáže ich zatiaľ pomenovať.
4-5 rokov
Kresba postavy s trupom a končatinami. Dieťa vyfarbuje, kresba začína byť bohatšia. Kombinuje rôzne tvary, farby.
5-6 rokov
Kreslí postavu s trupom a všetkými jeho časťami. Postava je bohatá na detaily. Znázorňuje geometrické tvary a veľké tlačené písmená.
Grafomotorické problémy
Nerozvinutá grafomotorika a problémy v grafomotorických činnostiach bývajú dôvodom pre odklad školskej dochádzky, pretože nedostatky v rozvoji grafomotoriky by mohli predznamenávať problémy pri nácviku písania. Grafomotorické poruchy sa najčastejšie objavujú spolu s horšou koordináciou tela a artikulačných orgánov. Pokiaľ by sa u dieťaťa včas nerozpoznali grafomotorické problémy a prejavili by sa až v škole, u dieťaťa by mohlo dôjsť k vážnym problémom pri jeho snahe o písomné vyjadrovanie.
Okolo piateho roku je potrebné, aby ruka bola už vyhranená a dostatočne uvoľnená. Dieťa by malo dokázať držať ceruzu pevne v troch prstoch, ale netlačiť na ňu.
Prejavy signalizujúce poruchy grafomotoriky
Ako rizikového predškoláka, u ktorého môžeme predpokladať problémy pri osvojovaní si písania v školskom veku, môžeme orientačne vnímať päť až šesť ročné dieťa s nasledujúcimi problémami:
· kreslí nerado, alebo kresliť dlhodobo a vytrvalo odmieta úplne,
· má problémy so správnym držaním ceruzky, nemá fixovaný správny úchop
troma prstami, ceruzku drží kŕčovito
· je bezradné ak má samostatne niečo nakresliť, nevie si vybrať námet, nedokáže
ho nakresliť,
· kreslí hlavonožce, ktoré nezobrazujú telo a detaily postavy,
· nevie správne obkresliť základné tvary - kruh, štvorec …,
· nie je schopné postupovať v kreslení podľa slovných alebo názorných inštrukcií
a pokynov dospelého,
· je neobratné v celkovom telesnom pohybe ako aj pri samoobslužných
činnostiach,
· pretrvávajú poruchy vo výslovnosti,
· nemá vyhranenú lateralitu, pri kreslení si prekladá ceruzku z jednej ruky do
druhej,
· nevie sa dobre orientovať v priestore podľa pokynov (vpravo, vľavo, vpredu,
vzadu …),
· dlhodobo sa u neho prejavujú poruchy pozornosti, neustále sa vrtí, otáča, nevie
sa sústrediť
Spracovala : Mgr. Erika Mašľárová
zdroj : http://www.grafomotorika.eu/
Podobné články
- Predčitateľská gramotnosť (15.03.2014)
- VÝVIN DETSKEJ REČI A JEJ PORUCHY V PREDŠKOLSKOM VEKU (10.01.2018)
- Charakteristika základných rozvojových možností 2–3 ročných detí (20.12.2011)
- Chronologický vývoj dieťaťa - 5. - 6. rok života (21.12.2011)
- Chronologický vývoj dieťaťa - 4,5 - 5. rok života (21.12.2011)